kind heeft geen begrip wat het verrich
ten moete; het kan geen denkbeeld vor
men van dit te moeten nazeggenverwon
derd en toornig over zyne zeldzaame bot
heid, fchreeuwt zy nog eens meteen fchel-
le Hem a-> zo dat het deinfend kind de bei
de ooren klinken het wicht zwygt, het
fchreit: men zal het onderwys herhaalen
zolang, tot dat het-soetertje werktuiglyk
heeft nagezegd a. Dit alles gefchied
onder een onophoudend geraas en getier
over de minfte beweging der overige
kinderen terwyl het gevolg van zulk on
dervvys is, dat veele kinderen in een jaar
de letteren al kennen. Welke vordering l
't is waar, hier of daar zal nog wel eene
Meeiteres gevonden worden die meer
zagtzinnigheid gebruikt dit echter zal
men by alle het zelvde aantreffendat 'er
langer tyd vereischt wordt, om een kind
werktuiglyk op de boven gezegde wyzen
de letteren aan te leeren.
Is nu eindelyk,met veel hoofdbreeken,
een of ander zo ver gevorderd, dat het
knaapje de letteren kentwel aanhet
zal leeren fpellen dit zal wonder wel
gaan! het kind moet [pelden (i3)5 zegt
zy
340 VERBETERING
(13) Wie weet, of onder alle de Meefteresfen van
ons