kind heeft geen begrip wat het verrich ten moete; het kan geen denkbeeld vor men van dit te moeten nazeggenverwon derd en toornig over zyne zeldzaame bot heid, fchreeuwt zy nog eens meteen fchel- le Hem a-> zo dat het deinfend kind de bei de ooren klinken het wicht zwygt, het fchreit: men zal het onderwys herhaalen zolang, tot dat het-soetertje werktuiglyk heeft nagezegd a. Dit alles gefchied onder een onophoudend geraas en getier over de minfte beweging der overige kinderen terwyl het gevolg van zulk on dervvys is, dat veele kinderen in een jaar de letteren al kennen. Welke vordering l 't is waar, hier of daar zal nog wel eene Meeiteres gevonden worden die meer zagtzinnigheid gebruikt dit echter zal men by alle het zelvde aantreffendat 'er langer tyd vereischt wordt, om een kind werktuiglyk op de boven gezegde wyzen de letteren aan te leeren. Is nu eindelyk,met veel hoofdbreeken, een of ander zo ver gevorderd, dat het knaapje de letteren kentwel aanhet zal leeren fpellen dit zal wonder wel gaan! het kind moet [pelden (i3)5 zegt zy 340 VERBETERING (13) Wie weet, of onder alle de Meefteresfen van ons

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 482