DER SCHOOLEN. 345
omkeerendeeen ander toedie eens toe
zag, of een enkel woordje fprak over den
nieuwen Schoolier het nieuwlings aan
komend kind zet al een' fchrik. Meefler
(of Monfieur') gaat na zyn' lloel het
gebed (wisten die knaapen maar, wat het
beduidewordt opgezegdnu aan 't werk
terwyl eenige een voorbeeld (zo fpreekt
men in de Schooien) zullen nafchryven
moeten de overige in 't fpellen en leezen
onderwezen wordeneen deftige Onder-
meefler, of de Meefler zelv, roept zorn-
migezy naderen veel al beevende zy
moeten zich in orde fchaaren rond 0111
zynen leerfloel, zy moeten te gelyk fpel
len of leezen, terwyl hy ziet en luistert,
en met een houtje, plak, of iet anders
hen opmerkzaamheid inboezemt. Das niet
goed'r moet beter gaan, of ik zei je - - - -
bythy'cr een toe: Het fc'hepfeltje't welk
zo even in de School verfcheenen is, ziet
en hoort dit, en begint te fchreien.
De Meefler zal nu ook eens met eenen
flatigen tred de School doorwandelenom
te zien hoe het met het fchryven gaat
doch zyne onderrichtingen .zo zy al. „tot
verbetering flrekkenzyn meer hard, dan
hartïnnemende meer gevoelig dikwerf
dan geichikt om den fehryfTust opt'ewek-
Y 5 kern