DER SCHOOL EN, 349
beteren. Ik zal hier eerst de (char ah er s of)
hoedanigheden, welke vereischt worden,
opgeeven 0111 dan ook aantetoonen
hoe men dezelve moete aanleggen.
Men zou meer grond van hoop hebben
op eene waare beterfchap indien men by
de Ouderen de eerfte beginielen van eene
befchaavende opvoeding konde aantreffen:
ten minllenindien zy in de tegenwoor
digheid der kinderen alle oplettendheid
gebruiktenom hun geen kwaad aantelee
ren (15)' Doch dit zo niet zynde, moet
men dit voor als nog by anderen zoeken:
mogten de Ouderen dan in de eerde plaats;
hier op uit zyndat zy hunne kinderen
in handen van zulke dienstboden niet gaa=
ven, van welke zy door den tyd kwaade
indrukfelen by hunne natuurlyke verdor
venheid ontfangen kunnen 16).
Maar laat ons verder gaan. Gelyk het
de plicht der Ouderen is de onderwvzeren
te onderrichten van den aart der kinderen,
zo is het ook reeds door des kundige Man
nen opgemerkt dat men om de eerfte
gronden van befchaaving in eenen mensch
te
15) Cf. Roi.l. T. 1. t. 17.
(16) V. itidem Roll. T. iv. p% 18™,