360 verbetering Schooien komen, al fpeelende de letteren leeren C2-)- zag by eenen myner goede vrienden onlangs iet diergelyks die voor zyn kind't welk nog maar wei nig woorden kon napraatenletteren van eenen duim lengte op dik papier getekend had, welk kind al fpeelende, en door de kamer loopende, nu en dan een letter aan greep, noemde, en 'er mede fpeelde. De letteren dus aangeleerd hebbende moeten zy ook fpellen, hier komen de- zelvde prentjes te pasde Meefteres gaat dan by eenige zitten zy legt de a en b naast elkander, en zegt, a-, baben vraagt wie kan dat na zeggen? op hoop van belooning zullen zy wel fpoedig dit kunnen naroepen 0, b ab; vooral in dien hier onder ook een en ander isdie al wat van de kunst verflaat: op dezelvde wy- ze kan zy uit die letteren ailerleie letter- greepen vormenen na dat zy dit eenige reizen met hen herhaald heeft, zal zy na eenige dagen die prentjes ai kunnen om- keeren, en het geene onder aangedrukt is., hen (22) Deeze manier van de letteren te leeren fchy»t pog veel eenvoudiger, dan die, welke rcllin op geeft, l.'L T. i.p. Sr,

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 502