DER SCHOOLEN. 3ÖI hen fpellen laatenmen zou die woorden zelvs zo kunnen doen drukkendat tus- fchen elke lettergreep een ftreepje gezet ware, 'twelk den eerstbeginnende zo veel gemaklyker zoude zyn al ras zullen zy die woorden kunnen fpellen terwyl de belooningen der Ouderen en de aange naamheid dit fpel ook wel te huis zal doen by de hand vatten. Men kan hierop zich van prentjes bedienen, waarop een, twee, of meer regels, 't zy in rym 't zy in onrym, te leezen ftaan: men zal hier best zulke woorden, en fpreekwyzen be zigen welke dagelyks voorkomen op dat de kinderen tot meerdere jaaren ko mende zo barbaarschvooral de meestbe- kende woorden, niet fpellen: men neeme dan zo veele prentjes als 'er kinderen zyn op alle welke dezelvde regels ge- fchreeven ftaan; men laat die naast aan zit de eerfte lettergreep leezen, die daar op volgt de tweedeen zo al voordindien de een of ander niet wel fpelt de vol gende worde gevraagd hoe het zyn moete: diergelyke manier van leeren heeft de Heer Garot in Vrankryk voorgefteld met een gewenscht gevolg 23 Men .$oude het nog eenigzius op eene andere wyze (23) V. ROLL. T. I. p. S67. z 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 503