DER SCHOOLEN. 3ÖI
hen fpellen laatenmen zou die woorden
zelvs zo kunnen doen drukkendat tus-
fchen elke lettergreep een ftreepje gezet
ware, 'twelk den eerstbeginnende zo veel
gemaklyker zoude zyn al ras zullen zy
die woorden kunnen fpellen terwyl de
belooningen der Ouderen en de aange
naamheid dit fpel ook wel te huis zal
doen by de hand vatten. Men kan hierop
zich van prentjes bedienen, waarop een,
twee, of meer regels, 't zy in rym 't zy
in onrym, te leezen ftaan: men zal hier
best zulke woorden, en fpreekwyzen be
zigen welke dagelyks voorkomen op
dat de kinderen tot meerdere jaaren ko
mende zo barbaarschvooral de meestbe-
kende woorden, niet fpellen: men neeme
dan zo veele prentjes als 'er kinderen
zyn op alle welke dezelvde regels ge-
fchreeven ftaan; men laat die naast aan zit
de eerfte lettergreep leezen, die daar op
volgt de tweedeen zo al voordindien
de een of ander niet wel fpelt de vol
gende worde gevraagd hoe het zyn
moete: diergelyke manier van leeren heeft
de Heer Garot in Vrankryk voorgefteld
met een gewenscht gevolg 23 Men
.$oude het nog eenigzius op eene andere
wyze
(23) V. ROLL. T. I. p. S67.
z 5