372 VERBETERING
zo als van de flerrekunde enz. I-lier door
zullen zommige opgewekt wordenom zich
hier in vérder te oeffenen, en telaaten on-
derwyzenonder zoortgelyke wandelin
gen en op andere tydenzal hy ze mal
kanderen door vriendelyke verfchillen laa-
ten opfcherpenen vlug en vatbaar maa-
ken.
Tot dus verre heb ik my bezig gehou
den met de wyze van keren optegeeven i
nu moet ik nog eenige oogenblikken be
lleeden om de verdere behandeling der
kinderen voortedraagen. 't Is waaruit
het gezegde kan men dit al eenigzins op-
maaken: de zaak is echter van dat gewigt,
dat derzelver byzondere overweeging niet
nutloos zyn kan. Ik bedoele tansch het
gedrag der kinderenomtrent welk men
•zo moet verkeeren, dat zy zich, niet al
leen in de School, maar ook buiten de
zelve ordelyk aanflellen. Alle hardheid
en grilligheid is hier volllrekt aftekeuren,
terwyl zulke handelwysop het hoogst
eeiie Ilaaffché vrees zal inboezemen en
ten gevolge hebbendat de kinderen niet
zb ras uit dien'band zyn, of zy geevep
zich in alle losbandigheid toe. Men kan
dan hier omtrent eenige regelen in acht
neenienterwyl de Menschkunde hier de
nood"