'4oö verbetering
heden inprentengepaard met beleefdheid
jegens hunne naaften.
Vooral dienden de Schoolvrouwen te
zorgen, niet te hard, noch te laf, de Kin
deren te beftuurenniet zelden vallen de
ze Vrouwen van het eene in het andere
uirerfteom dat zy de byzondere humeurs-
geftcllen der kinderen niet genoeg gade-
liaan en dit is van zeer groot belang.
En hierom diende men vooral in acht
te netnenom deze kinderen met zagt-
heid en vriendelykheid te behandelen in
het oeffenen der ItrafFen vooral het liaan
te vermyden maar liever te verkiezen
alles wat op de fchaamte werkt, en 't geen
gefchikt isom de kinderen naar derzei-
ver vatbaarheden te doen bezelFcn de
fchandelykheid hunner bedryven.
De Schoolvrouwen niet zelden door
zuinigheid gedrevenbehelpen zich in be
dompte Hulpen of fornbre kamers, tot
groot nadeel der toevertrouwde kinderen.
Wie heeft, deze Schooltjes naderende,
niet ondervonden eene benaauwde lucht
daar veelal te heerfchen? Hierom dient
gezorgd, dat de Schoolvrouwen goede,
ruime