DER SCHOOLEN. 403
Of hy wel begreep, van de Natuur by-
zondere hoedanigheden daar toe te moeten
bezitten, als: ongemeene oplettendheid,
vergezeld met gepaste voorzigtigheidzagt-
heid en bedaardheid
Of hy van natuure vry haastig en oploo
pend zy, dan een taai geduld bezit?
Of hy wel een liefdenryk hart jegens
kinderen in zich gevoelt
Of hy wel 't vermogen heeft om zich
naar den gang van 't werk te fchikkenen
de kinderen naar evenredigheid van hun
hart en vermogens te behandelen? De
vluggen met te veel te roemen, de ftom-
pen niet te Iterk te bedroeven. Hier
behoort meer toedan men wel zoude
denken, en het is een groot en algemeen
gebrek in de Schooiendat men de kinde
ren om de gelykheid der jaaren aan een en
dezelfde Leer - tafel plaatst, dezelfde les-
fen doet leeren, en dezelfde vorderingen
van hun verwagt. Men bevroedt niet,
dat de gelykheid van jaaren, geen gelyk
heid van vermogens geeftMen onder-
houde twintig kinderen van dezelfde jaa
ren, over een en dezelve zaak, men zal
Cc a wei