LI»
terliniën is gefield, eene ongelijk grootere cirkel
boog moet maken, eer het door den wind is ge
wend, of zelfs voor den wind moet wenden, dan
de cirkelboog is van een Schip, dat uit meêrge-
bogen Liniën is gelteld, het geen eene kleinere
boog maakt, en dus korter kan wenden, dan hec
eerstgemelde, met flaauwer boogen.
Nochtans zijn 'er verfchillende begrippen, on
der de Scheepsbouwmeesters, ten aanzien van de
juiste gefteldheid van het deel der Schependat
door de genoemde oorzaaken in het water worde
ingedrukt, en het Levended wordt genaamd, in
welkers welgefteldheid zoo wel de lading als de
vaardigheid zoo veel belang heeft.
Derhalven heeft het Zeeuwfche Genootfchap
befloten, met belofte van eene gouden Medaille
aan den besten fchrijver voor rekeninge van het
Bataviafche Genootfchap, optegeven ter beant-
woordingevoor den i van louwmaand 1783,.
deze tweeledige Vraage:
Vooreerst: Hoe groot moet de Cirkelboog zijn
Van het voorfchipof de zoogenaamde Boegindien
dezelve zal gefchikt zijn, om het water zacht te
klieven, tot bevordering vaneenen vaardigen voort- -
gang, en teffens beftand te wezen, om het te diep
inzinken der zwaarte van Schip en lading, door
de drukkende kracht der bijltaande zeilen, voorte-
komen?
Ten tweedenHoe groot moet de boog van het
geheele Scheeps -lichaam zijn, op de Lijn van het
neêrgeladen Schip, ter bevorderinge van hetfpoe-
dig wendenzoo wel voor den wind als door
den wind?
De antwoorden op alle deze gemelde Vraagen
3 en