DER SCHOOLER 427
den voorgaanden grondig verdaa, en
hem ook van tyd tor tyd de door
gewerkte regels fchoon hy in de
zelve kundig iste doen herhaalen.
Den leerling niet alleen te laaten
werken, voor dat men overtuigd zy,
dat hy een volkomen, begrip hebbe
van dat gedeelte des regels, welken
hy onder handen heeft.
De voordellendie menvooral aan
kinderenopgeeft zoo vermakelyk
mogelyk en zoo min als 't vallen
kan aan eikanderen gelyk te maaken,
om dus aan den eenen kant met ge
noegen te doen werken, en aan den
anderen kant het verhand meer
dan het geheugen te leeren gebrui
ken.
Wanneer een leerling begrypt, hoe
hy in het opdellen en bewerken
van eenen regel moet te werk gaan
hem, indien hy eenig bezwaar om
trent het opgegeeve voordel hebbe,
of het bekomen antwoord niet vol
doende zy, niet te fchielyk te hel
pen noch de feilen te zoekenmaar
hem aan te moedigenom in het eer
de