DER SCHOOLER 427 den voorgaanden grondig verdaa, en hem ook van tyd tor tyd de door gewerkte regels fchoon hy in de zelve kundig iste doen herhaalen. Den leerling niet alleen te laaten werken, voor dat men overtuigd zy, dat hy een volkomen, begrip hebbe van dat gedeelte des regels, welken hy onder handen heeft. De voordellendie menvooral aan kinderenopgeeft zoo vermakelyk mogelyk en zoo min als 't vallen kan aan eikanderen gelyk te maaken, om dus aan den eenen kant met ge noegen te doen werken, en aan den anderen kant het verhand meer dan het geheugen te leeren gebrui ken. Wanneer een leerling begrypt, hoe hy in het opdellen en bewerken van eenen regel moet te werk gaan hem, indien hy eenig bezwaar om trent het opgegeeve voordel hebbe, of het bekomen antwoord niet vol doende zy, niet te fchielyk te hel pen noch de feilen te zoekenmaar hem aan te moedigenom in het eer de

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1782 | | pagina 567