43Ö VERBETERING
poogen te verdaan en zich zelven afvra&»
gen begryp ik her wel verita ik wat
en hoe her antwoord, aan de gedaane vraag
beantwoorde
Men zal ras ondervinden of de kin
deren zulks verdaan en welwanneer
zy met andere woorden uit hun eigen
bevatting, de vraag zoo voldoende beant
woorden dat zy in het zaakelyke het
zelfde zeggen als 'er in het gedrukte
antwoord Haat.
Dit gedtiurig lindaan en zich zelven
afvraagen, als de> kinderen iets leezen of
leerenis van een groote nuttigheid.
By voorbeeldeen kind leest Mattheus
VIL vs. 13. Want wyd is de Poor te en
breed is de Weg, die tot het verderf leidt
en veel zyn 'er die door dezelve ingaan. Hier
vindt hy ftolte om zich zelven te vraagen V
Wat wydPoortebreedweg, verderf,
enz. is, en of't geen hy hier leest, ver»
üaat, en zoo ook in andere gevallen.
Alsdus doende het onderwys in de
Goddelyke Waarheden wordt geöeffend
dan heeft men te wagtendat het God
ter cere, tot blydfchap der Ouderen, en
den