DER SCHOOLEN. 443
ben zeiven en anderenhoe zy van hunne
geboorte tot op een" zekeren ouderdom
met de grootfte zorge gevoeden van het
noodige door hunne Ouders voorzien wor
den, en hoe ze zonder deze haar hulp, by
haar eerfte levenslicht al zoude zyn omgeko
men. Hier uit kunnen zy danleeren,
hunne afhanglykheid en verpligtinge tot
wederliefde aan haare Ouders. Uit hun
zeiven en het befchouwen van anderen
zien ze hoe hun ftoffelyk lichaam voea-
zel en dekzel noodig heeften wat hunne
Ouders daar voor moeten doen om hun
zulks te bezorgen. Dit leert hun dan al
vroeg hoe de mensch gefchikt is om
in het zweet zyns aanfchyns zyn brood te
winnen. Dit zyn de prikkels die de
Jeugd moeten aanzetten tot werkzaam
heid.Uit de eigenliefde, die het beweeg
rad van hunne Idnderlyke daaden isen
waar van zy telkens nieuwe gewaarwordin
gen erlangenkan hun het fchadelyke en
voordeelige aangewezen worden.
Ziet men dat hunne geest toeneemt in
vatbaarheid dan haalt men de gordyn
van 's Werelds Toneel eens voor hun op,
en vertoont hun hoe haar ftoffelyk lic
haam van de wieg tot den mond des grafs
aan geduurige veranderingen onderworpen
is. Daar zien zy in dit Menfchelyk
fchouw-