250 VERBETERING
den en der reden over te gaen. Nu vormt,
een oordeelkundig Meeifer verfcheiden vra
gen om den Leerling wel te doen onder
scheiden in welk eenen naemval elk woord
ftaet, en doet hem de kracht der tael fma-
ken. Wanneer deze gronden wel gelegd
zyntwyffel ik geenszinsof de Leerling
zal vatbaer zyn, om het geen in de Syn
taxis of woordvoeging gezegd wordt, dui-
delyk te verftaen. Deze heeft de Meefter
hem Hechts te doen lezen en herlezenen
'er eene duidelyke uitlegging van te doen
voorts al het geleerde hem in zyne The-
mata te doen opmerkenen 'er is grond
dat hy, al vry rasch, in dezelvenen alles
wat hem onderwezen is, volkomen erva
ren worden zal.
Zie daer een kort voorftel het geen een
bekwaem Meelter, naer zyn oogmerk, zal
kunnen uitbreiden en fchikken. Men zal
hier gemerkt hebben hoe weinig ik van
het van buiten leeren gefproken heb, ik
heb dit met opzet gedaen, waerlyk 'er is
geen werk meer lastig en min nuttig: Die
vlug in het van buiten leeren zynverge
ten wel rasch het geen zy geleerd heb
ben, die niet vaerdig in het zelve zyn,
kunnen niet anders dan met moeite, en fom-
wyl met Hagen en dreigementen, tot het
j zelve