DER SCHOOLEN. 423
of fchryven ze uit, of vertoonen dezelve
voi foutendie dan wel verbeterd worden
maar inderdaad zy bezeilen het niet, en
zoo is het ook in 't vervolgzoo dat dit
onderwys wel degelyk- dient verbeterd te
worden.
Alhoewel men geen bepaalde orde, vol
gens welke men de Cyfferkonst, in deze
Schooien, kan onderwyzen, wegens het
onderfcheidene vermogen en caracter der
leerlingenkan opgeevenzal ik echter de
beste leerwyzeten dienlte dezer Schoo
ien, mededeelen.
Ik zal eerst de regels opgeeven vol
gens welke de leerling dient onderweezen
te worden. Daneenige aanmerkingen
omtrent derzelver lchikking, manier van
onderwyzing, enz. laten volgen.
Wat het eerfte betreft: na eene gron
dige onderrigting in de 5 grond-regels der
Rekenkunde; de benaming der enkclvou-
wige en zaamgeltelde getallende op
telling de aftreicldng de vermenigvul
diging, en deeiing zoo in 't geheel als
in het gebroken, moet men overgaan om
den leerling deze bewerking op de geld-
fpecien te leeren toepasfen hier toe is
D d 4 n00°