op een kuil-fchip: zal men daar een behoorlyk fchoon Schip maaken, dan dient men de zieken onder, of op het half-dek, en in den kuil, zo lang te plaatfen, beneevens kisten en kooien, waar mede, zo alles wel verrigt wordt, ten minden 3 uuren tyds verloopt; door deeze vermoeijing derven de zie ken, welke gevaarlyk zyn, vry fpoe- dig (x); en de anderen worden, door deeze folteringen, in het geheel niet verbeeterd. Waarom de Heer eller- beek, zonder de zieken te verplaat- F f 2 fen, OVER DE SCHEPEN EN2J 45f (X) Zou dit ftervenniet Wel het meest kunnen worden toegefchreevenaan dezelfde oorzaak, welke Doctor MiCHAELisals iets byzonders heeft opge merkt, dat de kranken die ter zee, in den hoogden graad aan - de fcheurbnik onderworpen zynde ver- iehe lucht niet verdraagen kunnen veele fcorbutici zegt hyvan onze Schepenop 't dek zyndever- zogten hem allerernftigstom gebragt te mogen wor den na die vertrekken van 't Schipwaar zy des nagts fliepen. Schoon de lucht daar zeer bedorven was, door de uitwaafemingvan veelen daar, by dag en by nagt, zich altoos bevindende Menfchen, naauWlyks was dit verrigt', of zy konden beneden beeter adem haaien, dan op 't dek, en fchéenen veel beeter te zyn. By het ontfehepenftierven 'er ook eenigezo dra zy aan land kwamen. Het fchynt dusdat de vrve lucht al te veerkragtig is voor de werktuigen der ademhaling van deeze zwak ke Menfchen. Gen. Nat. en HuishoudkJaarboek No. 26, bl. 104 en 105,

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1784 | | pagina 485