op een kuil-fchip: zal men daar een
behoorlyk fchoon Schip maaken, dan
dient men de zieken onder, of op het
half-dek, en in den kuil, zo lang te
plaatfen, beneevens kisten en kooien,
waar mede, zo alles wel verrigt wordt,
ten minden 3 uuren tyds verloopt;
door deeze vermoeijing derven de zie
ken, welke gevaarlyk zyn, vry fpoe-
dig (x); en de anderen worden, door
deeze folteringen, in het geheel niet
verbeeterd. Waarom de Heer eller-
beek, zonder de zieken te verplaat-
F f 2 fen,
OVER DE SCHEPEN EN2J 45f
(X) Zou dit ftervenniet Wel het meest kunnen
worden toegefchreevenaan dezelfde oorzaak, welke
Doctor MiCHAELisals iets byzonders heeft opge
merkt, dat de kranken die ter zee, in den hoogden
graad aan - de fcheurbnik onderworpen zynde ver-
iehe lucht niet verdraagen kunnen veele fcorbutici
zegt hyvan onze Schepenop 't dek zyndever-
zogten hem allerernftigstom gebragt te mogen wor
den na die vertrekken van 't Schipwaar zy des
nagts fliepen. Schoon de lucht daar zeer bedorven
was, door de uitwaafemingvan veelen daar, by
dag en by nagt, zich altoos bevindende Menfchen,
naauWlyks was dit verrigt', of zy konden beneden
beeter adem haaien, dan op 't dek, en fchéenen
veel beeter te zyn. By het ontfehepenftierven 'er
ook eenigezo dra zy aan land kwamen. Het
fchynt dusdat de vrve lucht al te veerkragtig is
voor de werktuigen der ademhaling van deeze zwak
ke Menfchen. Gen. Nat. en HuishoudkJaarboek
No. 26, bl. 104 en 105,