de l'arriére de la carénne, fig. i. princi»
palement les lupérieures tomberont
plus quarrément iiir )e gouvernail (la
barre rendüe) non-feulement eet in*
flrument en lera frapé plus fortement,
mais le reflux du fluide choquera la
carénne plus en routele premier ejfet
coqtribüera done a faire venir d'avan-
tage l'avant du batiment au vent, (car
alors la barre fera fous Je vent) et
le fecond a entretenir fon aire plus ra-
pide.
Tels font les rapports généraux en*
tre les forces rasfemblées autour du
batiment plus convexe pour lui faire
exécuter plus lurement et plus vive-
ment,
54 GARNIER MEMOIRE SUR LA
levende deel (Fig. i), voornamelyk de bovenfte,
meer in 't vierkant op het roei' zullen vallenzal (de
roerpen losgelaaten zynde) niet alleen dat werktuig
des te heviger daar door gefchokt wordenmaar ook
de wedervloed der zee in de flreck meer tegen het le
vende deel aanftootende eerfie werking zal derhalve
veel toebrengen0111 het voorfte deel van 't fchip
meer in den wind te doen komen(want als dan zal
deszelfs roer onder den wind zyn)en dg tweede om
deszelfs vaart (heller te onderhouden.
Zodanige zyn de aigemeene betrekkingen tusfchen
de krachtenrondom het meer uitgebogen fchip ver*
gaanjeld om bet zelve het meest iitamgn gefielde en
ntit*