de l'arriére de la carénne, fig. i. princi» palement les lupérieures tomberont plus quarrément iiir )e gouvernail (la barre rendüe) non-feulement eet in* flrument en lera frapé plus fortement, mais le reflux du fluide choquera la carénne plus en routele premier ejfet coqtribüera done a faire venir d'avan- tage l'avant du batiment au vent, (car alors la barre fera fous Je vent) et le fecond a entretenir fon aire plus ra- pide. Tels font les rapports généraux en* tre les forces rasfemblées autour du batiment plus convexe pour lui faire exécuter plus lurement et plus vive- ment, 54 GARNIER MEMOIRE SUR LA levende deel (Fig. i), voornamelyk de bovenfte, meer in 't vierkant op het roei' zullen vallenzal (de roerpen losgelaaten zynde) niet alleen dat werktuig des te heviger daar door gefchokt wordenmaar ook de wedervloed der zee in de flreck meer tegen het le vende deel aanftootende eerfie werking zal derhalve veel toebrengen0111 het voorfte deel van 't fchip meer in den wind te doen komen(want als dan zal deszelfs roer onder den wind zyn)en dg tweede om deszelfs vaart (heller te onderhouden. Zodanige zyn de aigemeene betrekkingen tusfchen de krachtenrondom het meer uitgebogen fchip ver* gaanjeld om bet zelve het meest iitamgn gefielde en ntit*

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 120