ment, la manoeuvre la plus compli-
qoée et la plus utile.
Si on confidére a préfent le batiment
évoluant par vent arriere (voyez S. I.
V. P. la fig. 5) on reconnaitra facile-
raent que dés l'inftant en C ou, orien-
té au plus, prés ou prés du moins,il
cotnmence.ru a arrives, que fa derive,
bien loing d'auginenter, dimiuüera,
en conféquence de la fituation fuccus,-
fivement moins oblique, qui; fe.r;; don-
née aux voiles, et que fa vitésfé bien
loing de diminüeraugmenterapar
consequent que cejtte manoeuvre le
portera dans une fituation ou il a un
avantage marqué fur; celui moins con-
D 4 vë-
CONSTRUCTION PES VAISSEAUX. 5J
nuttigde fcheepswerk zekerder en vaardiger te doeu
verrichten.
Indien men nu het fchip voor den wind wendende,
befchmtwt (zie Fig. 5), zal ineiv gemaklyk befpeuren,
dat van het oogenblik af in C, alwaar op 't naaste of
ten minden naby de wind gebragt zyndchet zal be
ginnen te gebeurendat zyne afdryvingwel verre
van te vermeerderenverminderen zalingevolge van
den achtervolgenden minder fchuinfcben ftand, die
aan de zeilen gegeeven zal wordenen dat deszelfs
lnclheid, wel verre van te. verminderen, zal vermeer
deren; dat by gevolg deeze manoeuvre bet zelve in
{'tand zal brengenwaarin bet een uitdeekend voer
deel baven bet minder uitgebogen fchip heeftdewyl