ment, la manoeuvre la plus compli- qoée et la plus utile. Si on confidére a préfent le batiment évoluant par vent arriere (voyez S. I. V. P. la fig. 5) on reconnaitra facile- raent que dés l'inftant en C ou, orien- té au plus, prés ou prés du moins,il cotnmence.ru a arrives, que fa derive, bien loing d'auginenter, dimiuüera, en conféquence de la fituation fuccus,- fivement moins oblique, qui; fe.r;; don- née aux voiles, et que fa vitésfé bien loing de diminüeraugmenterapar consequent que cejtte manoeuvre le portera dans une fituation ou il a un avantage marqué fur; celui moins con- D 4 vë- CONSTRUCTION PES VAISSEAUX. 5J nuttigde fcheepswerk zekerder en vaardiger te doeu verrichten. Indien men nu het fchip voor den wind wendende, befchmtwt (zie Fig. 5), zal ineiv gemaklyk befpeuren, dat van het oogenblik af in C, alwaar op 't naaste of ten minden naby de wind gebragt zyndchet zal be ginnen te gebeurendat zyne afdryvingwel verre van te vermeerderenverminderen zalingevolge van den achtervolgenden minder fchuinfcben ftand, die aan de zeilen gegeeven zal wordenen dat deszelfs lnclheid, wel verre van te. verminderen, zal vermeer deren; dat by gevolg deeze manoeuvre bet zelve in {'tand zal brengenwaarin bet een uitdeekend voer deel baven bet minder uitgebogen fchip heeftdewyl

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 121