CONSTRUCTION DES VAISSEAUX. 6ï
conféquemment fera plus foutenu con-
tre 1'effört du vent dans les routes obli
ques ou dérivera moinset fur ce
que l'on pourroit dire que la condition
admife dans la théorie, favoir, que le
choc fe fasfe fur la mesme furface, n'a
pas abfolument lieu en pratiquenous
ferons remarquer que cette circonftan-
ce n'affbiblit point fenliblement la réfi-
flance latérale, puisque il en réfulte
que l'impulfion fur la partie AL fous
le vent fig. r. contrebalance ou a tres
peu-prés, fa diminution qui a lieu dans
l'impulfion fur celle C M du costé
du vent.
Tels font les principes qui nous eus-
fent
Zodanige zya de grondbegirüelenwelke ons in de
ver-
onderfteund worden tegen de kracht des winds in de
fchuine ftreekeqof minder zal afwykencn op het
geen men zou kunnen zeggendat de in de theorie
aangenomene voorwaardenamelykdat de fchok op
dezelfde Oppervlakte gefchiedeniet volftrektelyk in
de practyk plaats heelt, zullen wy doen aanmerken,
dat deeze omftandigheid de zydelingfche tegenitand
niet merkelyk verzwaktdewyl daar uit voortvloeit
dat de aandryving op het deel AL onder den wind
(Fig. i) haare vermindering, welke in de aandryvin-
ge op het deel C M aan de windzyde plaats heeft,
geheel of op zeer weinig na evenaart.