CONSTRUCTION DES VAISSEAUX. 6ï conféquemment fera plus foutenu con- tre 1'effört du vent dans les routes obli ques ou dérivera moinset fur ce que l'on pourroit dire que la condition admife dans la théorie, favoir, que le choc fe fasfe fur la mesme furface, n'a pas abfolument lieu en pratiquenous ferons remarquer que cette circonftan- ce n'affbiblit point fenliblement la réfi- flance latérale, puisque il en réfulte que l'impulfion fur la partie AL fous le vent fig. r. contrebalance ou a tres peu-prés, fa diminution qui a lieu dans l'impulfion fur celle C M du costé du vent. Tels font les principes qui nous eus- fent Zodanige zya de grondbegirüelenwelke ons in de ver- onderfteund worden tegen de kracht des winds in de fchuine ftreekeqof minder zal afwykencn op het geen men zou kunnen zeggendat de in de theorie aangenomene voorwaardenamelykdat de fchok op dezelfde Oppervlakte gefchiedeniet volftrektelyk in de practyk plaats heelt, zullen wy doen aanmerken, dat deeze omftandigheid de zydelingfche tegenitand niet merkelyk verzwaktdewyl daar uit voortvloeit dat de aandryving op het deel AL onder den wind (Fig. i) haare vermindering, welke in de aandryvin- ge op het deel C M aan de windzyde plaats heeft, geheel of op zeer weinig na evenaart.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 127