qué a Bourdeaux, ce qui fera une mi- fe-dehors de 14Ó.400 liv. de plus, et de bénéfice nét du Commerceant de 25 pour 100, on voit que la difference des bénéfices fera de 36.600, tandis que la difference de folde et nourriture de l'équipage montera a 3000 liv. au plus: it nous paröit done asfés bien dé- montré que l'intérest du Commerce exige que les batimens ayent de gran- des capacités au risque de prendre moins de vitésfecar ces deux qualités dans les batimens feront toujours, ou jusques a un certain point, réciproque- ment oppofées l'une a l'autre. Aprés avoir admifes peut-estre com- E 4 me CONSTRUCTION DES VAISSEAUX. JÏ te Bordeaux ingefcheept, op 400 liv. begroot, het geen een uitgift van 146.400 liv. meer zal uitmaken, en het zuiver voordeel van den Koopman 25 ten 100 y ziet men dat het verfchil der voordeelen 36.600 zal zyntervvyl het verfchil van foldy en victualy van 't fcheepsvolk ten hoogden 3000 liv. zal bedraagen der- halven fchynt liet ons genoegzaam beweezen te zyn dat het belang, des Koophandels vèreischt, dat de fchepenop gevaar van minder fnelheid te neemen groote inhouden hebbenwant deeze twee hoedanig heden in de fchepenzullen altoosof tot een zeker puntwederkeerig het tegengeftelde ten aanzien van elkander zyn. Ka mislchi#n als naauwkeurig aangenomen te heb ben

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 137