312 F. HOFSTEDE OVER DEN
waardigfle de fumkd rechatndom dat
dezelve rood en van een goede geur is.
Zy gelooven, dat het roode druiven
waren, door welker bekoorlykheid,
onze eerlte Oudersin het Paradys
tot de zonde verlokt zyn; ook be
hoort hettot de kostlykheid hunner
denkbeeldige maaltyd, in de dagen
van den Mesfias, dat 'er roode en witte
wyn zal gefchonken wordenzoo
nogthans, dat de roode V meest behagen
zal, als zynde de uitnemsndfle (v). "De
roode wyn inzonderheid, (dus lees
ik by (w) faber) wordt in de Oos-
terfche gewesten hooger gefchat,
dan de witte; en in de Reisbefchry-
ving van olearius vinden wy, dat
9, de Armenifche Christenen inPerfiën,
wyl zy van den witten geen werk
maken, gewoon zyn, Brazilienhout
of Saffraan in hunnen wyn te doen,
om
(3) Teste TAKFADtMO ABU BAKER opui CASIR1 in Bibliotb. ArabicEs
fiisptina Escuralienfitorn. I. peg. 151. Edit, Matriti 1767.
(i) ?ococks Epfckryving van OatenII. deel» U« ftuk. bU
fchillende druiven geteld worden; en dat alleen in de
Stad Damascus, zes en veertig (3), en op Kandia
twee en zeventig foorten bekend zyn (4),
(v) BARTQLQCCtus in Bibl. Rabb, torn. I. pag
(w) Waarnemingen over het OostenII. d. bl. 152»