CONSTRUCTION DES VAISSEAÜX.' d'une portion de fa forme antérieure, qui rigoureufement ne fait pas partie de fa proüe, nous voulons dire par cel- le d'une espéce d'onglet naval ou tran che longitudinale de 3 pieds environ d'epaisjeurplus ou moins fuivant la grandeur du batiment, mefurée fur l'e- trave audesfus de la ligne-d'eau en chargemais toujours d'une moindre mefurée fur l'etambot ou fur ia perpen diculaire menée de gravité de fa coupe faite a fleur-d'eau. Ainfi ce que nous dirons fur la qua- litéen général, du batiment de nepas f'atfaislér fous le poids du vent, ou de A 3 fé- vervuld en verflerkt wordtdoor de eigenfchapvan een gedeelte van deszelfs voorfte gedaante, dat, ftrik— telyk genomen, geen deel van het voorfchip uitmaakt; wy willen zeggendoor de eigenfchap van een zoort van fchccpsftrookof fnecdc in de lengteter dikte van omtrent 3 voetenmeer of minnaar de grootte van 't fchipgemeeten op de voorfteven boven de waterlynals het fchip geladen isdoch altoos van een minder dikteals men op de achterfteven meet of wel op de loodlyn, die tot het fwaarheids-middel- pnntvan de doorfnede aan de oppervlakte van het water getrokken wordt. Dus zal het geen wy in 't algemeen zullen zeggen, over de hoedanigheid van 't fchipvan niet door de zwaarte van den windnedergedrukt te wordenof zich

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 71