CONSTRUCTION DES VAISSEAÜX.'
d'une portion de fa forme antérieure,
qui rigoureufement ne fait pas partie
de fa proüe, nous voulons dire par cel-
le d'une espéce d'onglet naval ou tran
che longitudinale de 3 pieds environ
d'epaisjeurplus ou moins fuivant la
grandeur du batiment, mefurée fur l'e-
trave audesfus de la ligne-d'eau en
chargemais toujours d'une moindre
mefurée fur l'etambot ou fur ia perpen
diculaire menée de gravité de fa coupe
faite a fleur-d'eau.
Ainfi ce que nous dirons fur la qua-
litéen général, du batiment de nepas
f'atfaislér fous le poids du vent, ou de
A 3 fé-
vervuld en verflerkt wordtdoor de eigenfchapvan
een gedeelte van deszelfs voorfte gedaante, dat, ftrik—
telyk genomen, geen deel van het voorfchip uitmaakt;
wy willen zeggendoor de eigenfchap van een zoort
van fchccpsftrookof fnecdc in de lengteter dikte
van omtrent 3 voetenmeer of minnaar de grootte
van 't fchipgemeeten op de voorfteven boven de
waterlynals het fchip geladen isdoch altoos van
een minder dikteals men op de achterfteven meet
of wel op de loodlyn, die tot het fwaarheids-middel-
pnntvan de doorfnede aan de oppervlakte van het
water getrokken wordt.
Dus zal het geen wy in 't algemeen zullen zeggen,
over de hoedanigheid van 't fchipvan niet door de
zwaarte van den windnedergedrukt te wordenof
zich