214 AANHANGSEL OVER.
Hier uit is het aan 't Genoutfchap voor gek to
men
Beide deezc Verhandelingen waren, op zich
zeiven geleezen zynde, zeer pryzenswaardig.
Maar hadr men de eerjle doorieezenen las men
daar na de tweededan verlevendigden zich
veelzins dezelfde denkbeelden. Vergeleek men
die met eikanderenzy fcheenen op dezelfde
leest te zyn gefchoeid, Want de hoofdzaak,
eerst bevattende redenen, dat de gewoonte van
Begraven in de Kerken onder ons blyft plaats
grypen, wordt in beide behandeld volgens de
zelfde orde, in vyf ftukkens i. Oude gewoonte.
2-Eerzucht, 3. Hoogmoed. 4.'t Eigenbelang,
5. Bygeloovigheid. En op dezelfde wijze zyn zy
aan eikanderen gelyk in de middelen 9 die tot
weeringe worden opgegeeven. De zaakendie
in de uitbreidinge gemeld wordenzyn ivezend-
lyk dezelfdeVerfcheide byzonderheden zoo in
cte aantrekking vaSchryverenopg2aven van
by zondere voorbeelden, en gevallen; eigene, en
zoo 't fchynt by den Schryver geliefde fpreek-
wyzen, zyn in beide dezelfde. Ondertusfchen
is 'er ten aanzien van den vorm en fchikkinge
eene zonderlinge en opzetlyke verfcheidenheid
in te vinden, daar in gelegen, dat het geene
in de ccrfte Verhandeling hier en daar in den
text is geplaatst, in de tweede is te vinden inde
Aantcekeningenen ook wederom omgekeerd.
Ook wel eens eene zaak wat vroeger ol wat la
ter geplaatst, in de ééne Verhandeiinge dan in
de andere. Om van anders verwisjelingen niet
te meldenvooral die in den flyl gemaakt zyn
om in dit tyveede iluk eene verancenng {Fari.Ute)
van fchryfzwieren in te brengen.
Of