by de Kerk welverdiende Mannen 9 in hunne ongelegenheden by te haan. dat dit ook de gewoonte was bv die Gemeenten, waarvan de Heiland in zyne Openbaaringe fpreekt. En is het dan niet hoogst waarfchynlykdat zy even liefddaadig zullen gehandeld hebben omtrent jorannes? Zou den zy in een volgende eeuw zoo veel over gehad hebben voor een' Opzie ner, op welken zy geene andere dan een' algemeene betrekking hadden: wat moeten zy dan over gehad hebben voor Johannes? Die met geen min der rechtja om veel fterker reden dan naderhand polycarpus, de Leer meester van AJie, de Vader der Chris te- tenen (o) kon genoemd worden, die gebannen was, gebannen op het aj- gelegen en eenzaam Patmoseen van de dorfte en naaktfte Eilanden van den Archipel, waar naauwlyks brood om te V 233 J. Z. VAN LAREN OVER DE ËN- (o) Dit reekende men als de misdaad van den vroo- men Manwaar op food en Heiden hem met zinioo- ze woede ten brandftapel eischttc. Zie den rond- gaanden brief over het Marteldom van polycarpus, t. a. p. ie. En wil men wéeten, met hoe veel -recht Apostel joiiannes de Vader en Leeraar van Afie kan genoemd 'wordenvergelykc men den lieer f. a. Eampe, Proleg. in Comment, adEuang. joiian.p. 54.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 258