teen door zyne begeerten laten leiden, de rede is hem gegeven, om die wel te bellieren. - cicero heeft in zyn keurig boeksken, de officiis (z), een boeksken dat hedendaagsch noch ge noeg gekend, noch gelezen wordt, dit treffelyk behandelt; en op dit voet- Ipoor zyn de kundige Heeren formey en perrenot (a) gevolgd in welker fchriften men duidelyk zien kan, dat die Romeinfche Wysgeer niet onbe kend was. Wil iemand nu die re de niet gebruiken f wil hy daar van af- jftaan, niet denken, niet oordeelen of redekavelen, zulk een Mensch ge bruikt zyn natuurlyk vermogen niet, en vernedert zich beneden de dieren: felyk 'er helaas veelen onder de ïenfchen zyn, die niet door rede, maar door gewoonte, opvoeding en gezag, of ten hoogften door gewaar wordingneigingen en gewisfe, geleid worden. Men kan intusfchen niet ontkennen, dat dit beginzel fchoon hedendaagsch door de Wyigeeren meestal aangeno men, voor den gemeenen hoop eenig- fmts v3$4 H* ROYAARDS ALGEMEEN (z) Lih. I. Tom. IV. Edit. ertveST. p. 80S feqq. (Pj Iu de meermaalen aangehaalde Verhandelingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 406