394 h* ROYaards algemeen fchynen voor die befchouwingen, die jiogthands in de daad de gemakkelyk- fte geweest zouden zyn, indien men dezelve niet geleerd had uit het oog te verliezen. En waarlyk kende elk Menseh zyne neigingenwist hyhoe hy dezelve bellieren moesten was hy gewoon aan den toetsfteen der daaden: welk eene vastigheid zou 'er voor den on- fcundigften zelfs niet zyn, in den weg der pligten; hoe zou net voorftel der Openbaaring geene kragtiger uitwer king op de harten hebbenen de fchoonheid en redelykheid van dezel ve doen befeffen. Wy moeten dan van daar beginnen, zal elk zynen pligt met kragt leeren kennen, en deeze befchouwing nuttig zyn voor het ge- imeene leeven? Dan zou men zien, hoe waaragtig het zyhet geen de fchry- ver van net Boeksken Theorie des Sen- timenspag167 zegt:. 11 n'en est done fas de la Philofophie Moralecomme de la plupart des autres fciencesqui fem- blent ne rendre leur oraclesque dans des defer ts pres que inaceesftbles a la plupart des hommes: elle n-a point de My fiere qiielle nsjoit frete de reveler a tous ceux

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1786 | | pagina 416