394 h* ROYaards algemeen
fchynen voor die befchouwingen, die
jiogthands in de daad de gemakkelyk-
fte geweest zouden zyn, indien men
dezelve niet geleerd had uit het oog
te verliezen.
En waarlyk kende elk Menseh zyne
neigingenwist hyhoe hy dezelve
bellieren moesten was hy gewoon
aan den toetsfteen der daaden: welk
eene vastigheid zou 'er voor den on-
fcundigften zelfs niet zyn, in den weg
der pligten; hoe zou net voorftel der
Openbaaring geene kragtiger uitwer
king op de harten hebbenen de
fchoonheid en redelykheid van dezel
ve doen befeffen. Wy moeten dan
van daar beginnen, zal elk zynen pligt
met kragt leeren kennen, en deeze
befchouwing nuttig zyn voor het ge-
imeene leeven? Dan zou men zien, hoe
waaragtig het zyhet geen de fchry-
ver van net Boeksken Theorie des Sen-
timenspag167 zegt:. 11 n'en est done
fas de la Philofophie Moralecomme de
la plupart des autres fciencesqui fem-
blent ne rendre leur oraclesque dans des
defer ts pres que inaceesftbles a la plupart
des hommes: elle n-a point de My fiere
qiielle nsjoit frete de reveler a tous ceux