oogmerk en het geluk der Schepfelen af
geleidt en wy vorderen hier een eerst
Beginzely het geen in de Openbaaring
niet nodig was, die natuur en rede
vooronderilelt, en waarin de uitdruk-
kelyke verklaaring van God de pligten.
bepaalt, en het een en ander ilegts in
dit hoofdpunt der liefde wil famentrek-
ken. En daar en boven, wilde men
zonder Openbaaring alleen uit de Na
tuur dit opmaakenen daar uit alle de
pligten afleiden, men zal zich niet zel
den met duisternis omgeeven zien.
Het is wat andershet zelve eerst uit
de Natuur te ontdekken; wat anders,
de billykheid van het zelve, zoo als
het uit de Openbaaring geleerd is, op-
temaaken en te betoogen.
Ziet daar dan, 'er is een naauw ver
hand tusfchen het grondbeginzel der Na-
tuurlyke pligten, en zulke hoofdflellin-
gen, in welke de Openbaaring den kring
der pligten bevat: beide koomen
overeen, en het onderfcheid moet al
leen in den onderfcheiden aart van elk
gezogt worden. Mogelyk kunnen
deeze bedenkingen nuttig zynom
aanleiding te geeven, dat men het een
pil. deel. cc en
GR0ND3EGINZEL VAN'T NAT. RECHT. 40Ï1