SCHEEPSB, SCHJLDP. SCHQLEN, i°?
delddoor de zes voornpamfte hoedanigheden
van een fchjp te befchouwenhi. 14, dan word
eene tegenwerping beantwoordt, betrekkelyk tot
de grootdc dracht en meeste fnelheid als niet
faam te voegen in één fchip hl. 61, Eindelyk
word het belang der tweede hoofdzaakzal men
in den fcheepsbouw en de zeevaart de hoogde vol
maaktheid bereiken, aangewezen: waartoe zich in
Vranhyk hoop opdoet, hl. 7388.
SCHILDPAD. Bericht wegens eene schildpad,
aan de kust van zeeland gezien door leen
-telle en zyn volkfchipper op eene yisfchuit
den 17. van Hooimaand 1777, doch die, wegens
hare verbazende grootte, niet binnen boord konde
gebaald worden. Dat deze waarneming niet ge
heel zonder voorbeeld zy; word door jos. van
iperen, Schryver van dit berichtaangemerkt. VI,
Deelhl. 620624,
SCHOLEN. I? antwoord, op de vraag: "Welke
verbetering hebben de gemeene of openbare
vooral de Nederduitfche scholen, ter meerdere
3, belchaving onzer natienog wel noodig Hoe
zoude dezelve op de voordeeligde wyze kun-
nen ingevoerd, en op eenen beftendigen voet
3, onderhouden worden"? door h. j. krom. VIII.
Deelhl. 1228. Inleiding toten belang van
deze vraag, hl: 1, Dezelve is tweeledig: het eerjle
pd betreft de vereischte verbeteringhet tweede de
wy-