iiè S C M O L E N.
perfoonen tot Rectoren en Praeceptoren moeteii
aangefteld worden hl. 189. wat op deze fcholen
diene geleerd te worden? hl. 1931 en dan worden
eenige aanmerkingen gemaakt: om eene betamely-
ke ambitie op dezelven aan te kweekeu 3 til. 197:
betrekkelyk het van buiten leerenhl. 200. het
maken van thematahl. ion het expHcêren bh
306» het maken van fommige exercitatienhl.
221. het leeren van Griekschhl. 222. eh einde-
lyk het beiluin hl. 227228.
He antwoord op dezelfde vraagdoor
kornelis van der pAlm. VIII. Deel, hl. 229—316.
Na eene korte inleiding over de beantwoording der
vraag: hl. 229. verdeelt de Schryver het voordel
in eene behandeling over de openbare fcholen in
het gemeen; en de Nederduitfchen in het byzon-
der. hl. 230. Hierop wyst hy aanwelke fcholen
hy door dê eerde foort, die eene min uitvoerige
behandeling vereifchen verdaatdezulken 3 in
Welken de jeugd in vreemde talen Word onderwe
zen: hl. 231. tertvyi hy zich voornamelyk bepaalt tot
dtLatynfche mFrdnfcke: en wel vooreerst over de
Latynfcheomtrent welke hy, na een kort voordel;
ten aanzien van het gewone önderwys, hl. 232.
onderzoektWanneer men beginnen moete dezelve
der jeugd te onderwyzen? hl. 233. Hierop gaat
hy over tot de Franfche fcholértwaarin Ook het
EngelschHoógdüitschettzi geleerd word hl.
2.38» hieromtrent Word eerst de vraag BeahtW'oófdts
Wel-