iiè S C M O L E N. perfoonen tot Rectoren en Praeceptoren moeteii aangefteld worden hl. 189. wat op deze fcholen diene geleerd te worden? hl. 1931 en dan worden eenige aanmerkingen gemaakt: om eene betamely- ke ambitie op dezelven aan te kweekeu 3 til. 197: betrekkelyk het van buiten leerenhl. 200. het maken van thematahl. ion het expHcêren bh 306» het maken van fommige exercitatienhl. 221. het leeren van Griekschhl. 222. eh einde- lyk het beiluin hl. 227228. He antwoord op dezelfde vraagdoor kornelis van der pAlm. VIII. Deel, hl. 229—316. Na eene korte inleiding over de beantwoording der vraag: hl. 229. verdeelt de Schryver het voordel in eene behandeling over de openbare fcholen in het gemeen; en de Nederduitfchen in het byzon- der. hl. 230. Hierop wyst hy aanwelke fcholen hy door dê eerde foort, die eene min uitvoerige behandeling vereifchen verdaatdezulken 3 in Welken de jeugd in vreemde talen Word onderwe zen: hl. 231. tertvyi hy zich voornamelyk bepaalt tot dtLatynfche mFrdnfcke: en wel vooreerst over de Latynfcheomtrent welke hy, na een kort voordel; ten aanzien van het gewone önderwys, hl. 232. onderzoektWanneer men beginnen moete dezelve der jeugd te onderwyzen? hl. 233. Hierop gaat hy over tot de Franfche fcholértwaarin Ook het EngelschHoógdüitschettzi geleerd word hl. 2.38» hieromtrent Word eerst de vraag BeahtW'oófdts Wel-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1789 | | pagina 182