OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK. 9 pad der wiskunde voor de nuttigheid en fchoonheid van de beoefening der Jlerrekunde is vatbaar gewordenzal weinig gefchikt zynom in het wand te klimmen, of anderen arbeidfamen fcheepsdienst te verrichtenin één woordhet zoude mangelen aan zul- ken, die in een' ondergefchikten rang hand moeten aan 't werk flaanin plaats van te denkenwie zal zich in zulken ftaat niet liever door de befpie- gelende wetenfchappen, dan door de handwerkeneene broodwinning zoe ken te bezorgen? wie niet den taak van onderwyzer ver boven dien van werkman verkiezen? en welk werk baas zal niet liever een' onderhoo- rigen werkman aannemendie wél doorwerkt, dan die zyn' geest afflooft met zelf te ordineren en te denken, en hierdoor het werk zoo wel te ver warren als te vertragen. Voegen wy nog twee aanmerkin gen hierbyvooreerst: elk flaagt niet even gelukkig van hierdat velen halfgeleerden blyvente meer, daar het grootfte gedeelte tog met werken den kost zal moeten winnen: - zoo nu dezen, gelyk veelmalen het geval A 5 is,

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 135