OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK. 77
fcholen met deze practicale beginfelen
bezig houdt, en in dezelven op hoo-
gere klasfen, naar mate hunner lust,
vatbaarheid handigheid oordeel
en doorgaande gefchiktheid meer en
meer vorderingen maakt, zal men
ook met vrucht hun verftand met het
theoretifche gedeelte dezer kunst werk-
faam doen zyn. Hiertoe behoort voor
eerst eene gefchiedkundige kennis van
alle de byzondere wyzenwaarop
die werktuiglyke fpraakkunst word
uitgevoerdhoe men zichnaar
gelang van omftandighedendan van
die, dan van anderen, bediend heeft:
wat al uitvindingen men gebruikt
hebbewie uitvinders wie groo-
te meesters geweest zyn welken
derzelver beroemdfte ftukken zyn:
waarom dezen zoo hoog geroemd
wordenen welken derzelver kenmer
ken zynen eindelyklangs welke
wegen, en door welke middelen, zy
tot dusdanigen trap in de kunst ge
raakt zyn
Tot het bereiken van alle deze theo
retifche kundigheden, zal men derzel
ver onderwys best beginnen, met het
geven van denkbeelden omtrent de
fchoo-