in So A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD Na dat dus de leerling in het thco* retifcbe gedeelte een' tact van gewaar wording der fchoone en verhevene natuur gekregen heeftzal men zoo veel mogelykde middelendie zyn' geest en hand bekwaam maken om dezelven naar te bootfendoen ontwikkelen of geboren worden. Men zal hem trachten oplettend en naauwkeurig te makenom alles te befchouwenden geest zekere foort van vlugheid mede te deelen, om alles te bevattenzoo wel als een goed oordeel, om alles te onderfcheiden het geheugen door fommige herhalin gen te vertier ken, om het verkregene tot het vereischte gebruik te bewaren; en eindelyk de reeds gemelde midde len aanwendenom hem eene losfe en vaardige hand te bezorgen: - hier door zal het niet misfen, of hy zal, naar mate hy vorderingen maakt, met imaak en eene edele verkiezing kun nen voldoen aan de hoofdvereischtens der kunst, welken voornamelyk zyn: 1. de inventie, compojitieen ordinantie-, 2. de teekening; 3. het kolorit Hierna behoort de leerling kennis te maken met de beroemde meesters

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 206