in
So A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD
Na dat dus de leerling in het thco*
retifcbe gedeelte een' tact van gewaar
wording der fchoone en verhevene
natuur gekregen heeftzal men
zoo veel mogelykde middelendie
zyn' geest en hand bekwaam maken
om dezelven naar te bootfendoen
ontwikkelen of geboren worden.
Men zal hem trachten oplettend en
naauwkeurig te makenom alles te
befchouwenden geest zekere foort
van vlugheid mede te deelen, om alles
te bevattenzoo wel als een goed
oordeel, om alles te onderfcheiden
het geheugen door fommige herhalin
gen te vertier ken, om het verkregene
tot het vereischte gebruik te bewaren;
en eindelyk de reeds gemelde midde
len aanwendenom hem eene losfe en
vaardige hand te bezorgen: - hier
door zal het niet misfen, of hy zal,
naar mate hy vorderingen maakt, met
imaak en eene edele verkiezing kun
nen voldoen aan de hoofdvereischtens
der kunst, welken voornamelyk zyn:
1. de inventie, compojitieen ordinantie-,
2. de teekening; 3. het kolorit
Hierna behoort de leerling kennis
te maken met de beroemde meesters