go A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD
zvom de wiskunde zelvetot wel
ker opzettelyke befchouwing wy thans
overgaan algemeenerin trein te brengen.
De gefchiktlle manier, om het on-
derwys der wiskunde zoodanig in te
richten dat die wetenlchap tn alge-
meenertrein zyen alleszins gelchikt
kunne wordenom tot het meeste
nut en geluk der maatfchappy mede te
werkenbeftaat in eene naaukeurige
achtneming op het oogmerk, waar
mede elk, die onderwezen word, zich
op gemelde wetenlchap toelegt.
Sommigen leven in het vooruitzicht
van die kundigheden te zullen toepas-
fen op de beroepenwaartoe zy wor
den opgeleidt: ter bereiking van wel
ker grondige en naaukeurige kennis,
de wiskundige wetenfchappen door hen
beoefend worden,
Wenfchelyk ware het intusfchen,
dat allenvan wier opvoeding eenig
werk gemaakt word, de beoefening
der wiskundige wetenfchappenter
verbetering van hun verhand en denk
vermogen, ter harte gingDe voor-
naamfte toepasfingwelke men van
de wiskunde behoorde te hebben
moest