go A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD zvom de wiskunde zelvetot wel ker opzettelyke befchouwing wy thans overgaan algemeenerin trein te brengen. De gefchiktlle manier, om het on- derwys der wiskunde zoodanig in te richten dat die wetenlchap tn alge- meenertrein zyen alleszins gelchikt kunne wordenom tot het meeste nut en geluk der maatfchappy mede te werkenbeftaat in eene naaukeurige achtneming op het oogmerk, waar mede elk, die onderwezen word, zich op gemelde wetenlchap toelegt. Sommigen leven in het vooruitzicht van die kundigheden te zullen toepas- fen op de beroepenwaartoe zy wor den opgeleidt: ter bereiking van wel ker grondige en naaukeurige kennis, de wiskundige wetenfchappen door hen beoefend worden, Wenfchelyk ware het intusfchen, dat allenvan wier opvoeding eenig werk gemaakt word, de beoefening der wiskundige wetenfchappenter verbetering van hun verhand en denk vermogen, ter harte gingDe voor- naamfte toepasfingwelke men van de wiskunde behoorde te hebben moest

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 216