OVER DE WIS- NAT. EN TEEKKNK. 93 beoefening dier wetenfchappen de leerlingen gcfchikt make om hun verftand te verbeteren. Daar het nu niet tnisfen kan, of de wiskundige we- tenfchappen zullen in algemeenertrein zyn, naar mate het verftand der leer lingen door de wiskundige beginfelen verbeterd en befchaafd is: "dewyi de- ze verbetering en befchaving zelve den mensch tot het beoefenen dier wetenfchappen gelchikter maakt": zoo geven wyvervolgensals een middel op ter algemeenermaking der wiskundige wetenfchappeneen naau- keuriger zorg en vlyt der onderwyzerenf om bun onderwys dermate in te richten dat het verftand der leerlingendoor de beoefening der wiskundige wetenfcbap penverbeterd worde. Dit zoo zyndevinden wy het van een uitftekend belang, om den besten weg op te fporenten einde het onder wys in die wetenfchappen tot dat groote doeleinde in te richten: en de mid delen, welken wy, naar mate zy voor komen (als verfchillende) gelchikt zul len opgeven, om het onderwys in de wiskundige beginfelen tot befchaving van het verftand te doen veritrekken als

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 219