94 A. van solingen, antwoord
als zoovele byzondere middelen aan
te merken, welken dienen moeten otn
gemelde wetenfchappen zeiven in al-
gemeener' trein te doen zyndewyl de
verbetering van het verftand hetzel
ve tot het beoefenen der wiskundige
wetenfchappen gefchikter maakt:
waarna wy beproeven zullen, om tot
het algemeener maken dier weten»
fchap één algemeen middel op te fpo-
renwaarvan ook minvermogenden
zich bedienen kunnen.
Wy zagen bovendat 'er brie
trappen van kennis in het menschlyke
verftand zyn.
"De waarheid, door anderen voor»
gefteldnaaukeurig te verftaan en
te begrypen": is de eerjle trap van
kennis. Óm dezen trap, in het beoe
fenen der wiskundige wetenfchappen,
volkomen te bereiken, komen de vol
gende middelen voor.
Dat allereerst de dejinitien (of bepa
lingen) volkomen begrepen worden:
hierom is het van belang, de bepalin
gen door voorbeelden op te helde
ren waartoe in de rekenkunde de
getalmerken; en in de meetkunde de
lynen dienendeze voorbeelden
be-