OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK, 9? om aan te duiden hoe die oplosfing zoude moeten gefchieden, minder in het geheugen zal gebracht worden: te meerdewyl men moet trachten om in de leerlingen eene heblykheid te doen geboren worden, dat zy (door verfcheidenmalen herhaalde bewerkin gen) dat gene in de oplosfing leeren verrichtenhet welke in het vraagltuk gevorderd word. Eindelyk merken wy aan, dat men behoorlyke zorg moet dragen, om der jeugd duidelyk voor te (tellen en be- vatlyk te maken het onderfcheid tus- fchen de gegevene (dat is onderltelde of voormaals bewezene) termen en die genen, welken of opgelost moeten worden, ofwerkelyk tot de oplosfing behooren: zoodanig, dat men die termen naaukeurig van elkander' on- derlcheiden nederzet: eene. omzich tigheid, die in het daeglykfche onder- wys der wiskunde te veel verzuimd word; en die evenwel van het hoogfte belang is, om klare denkbeelden te leeren vor men, en verwarden voor te komen: en dierhalve op het fterkst tot befchaving van het verftanden de ontwikkeling XV. deel, G der

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 223