OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK, 9?
om aan te duiden hoe die oplosfing
zoude moeten gefchieden, minder in
het geheugen zal gebracht worden:
te meerdewyl men moet trachten
om in de leerlingen eene heblykheid
te doen geboren worden, dat zy (door
verfcheidenmalen herhaalde bewerkin
gen) dat gene in de oplosfing leeren
verrichtenhet welke in het vraagltuk
gevorderd word.
Eindelyk merken wy aan, dat men
behoorlyke zorg moet dragen, om der
jeugd duidelyk voor te (tellen en be-
vatlyk te maken het onderfcheid tus-
fchen de gegevene (dat is onderltelde
of voormaals bewezene) termen en
die genen, welken of opgelost moeten
worden, ofwerkelyk tot de oplosfing
behooren: zoodanig, dat men die
termen naaukeurig van elkander' on-
derlcheiden nederzet: eene. omzich
tigheid, die in het daeglykfche onder-
wys der wiskunde te veel verzuimd word;
en die evenwel van het hoogfte belang
is, om klare denkbeelden te leeren vor
men, en verwarden voor te komen: en
dierhalve op het fterkst tot befchaving
van het verftanden de ontwikkeling
XV. deel, G der