ÏOO A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD
bereiden den geest allerbest tot het
regelmatige gebruik der rede door
middel van zulk een werktuiglyk en
voorbeeldlyk betoogdat de aan
dacht en opmerking opwekt; de zintui
gen oogenbliklyk aandoetder ver
beelding kracht byzet; en het geheu
gen verflerkt.
Het achterlaten van deze manier
veroorzaakt, dat de trage vernuften
niet zelden deze nuttige wetenfchap
verlaten: daar evenwel de ondervin
ding heeft geleerd, dat de weten-
fchappen zeer veel nut erlangd heb
ben van die, anderszins eerst trage,
vernuften; in welken, meestal, het
gebrek van vlugheid door eene ftren-
ge naaukeurigheidzoo noodzaaklyk
voor de wiskundige wetenfchappen
vergoedt word.
Na zulk een mechanisch betoog te
hebben vooraf gezonden, behoort het
leerftellig te worden uitgevoerden
duidelyk aangetoond, hoe het be
toog uit de onderflelling en bereiding
voortkome; hoe alle de termen van
de onderflelling in het betoog worden
ingevoerd: op dat, uit alles faamge-
nomen, elke term der ftelling regelma