IIO A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD
die gefchiktheid te bezorgenwelke
vereischt word om naaukeurig, afge
trokken en regelmatigte denken
zoowel als om ftrenge gevolgen te
trekken: onder die middelen eindelyk,
die in ftaat zyn, om het verftand van
minvermogendenop eene onkostbare
wys tot de aanleering van gemelde
wetenfchappen al vroeg in ftaat te {tel
len behoort eene wiskundige beoefe
ning der rekenkunde vooral geplaatst te
worden. Men is op de fcholen ge
woon, der jeugd de werktuiglyke be
werkingen der rekenkunde te onderwy-
zen: hierin maken zy vorderingen,
zonder dat men het denkvermogen
aan de minfte of geringfte oefening ge
went: het geheugen alleen fpeelt
hier zyne rolde aanleering der
gantfche rekenkunde word tot den hoog-
ften trap gebracht en zelfs beoefend,
by lieden, welken, door den koop
handel, of andere betrekkingen, van
dezelve een dagelyksch en aanhou
dend gebruik maken; zonder dat hun
verftand immer het minfte deel gehad
heeft aan die bewerkingen. En daar
de rekenkunde, waarlyk, voor een zeer
groot gedeelte van het menschdom
van