OVER DE WIS* NAT, EN TEEKENK. 113 telyk aan de vraag zelve zoude voldaan wordenik herhaal alleen deze waar heid: dat de aanleering der rekenkun de, (niet zoo als dezelve tegenwoordig in de fcholen onderwezen word; maar integendeel zoo ingerichtdat elke kunstbewerking eerst werd voorge leid, daarna uitgewerkt, vervolgens betoogden hierna al die gevolgen werden opgegeven, welken regelma tig daaruit afgeleidt kunnen en moeten worden dat zulk eene aanleering der rekenkunde het opluikende verhand ge woon zoude maken om meer regelma tig en hrenger te denkenja dat zy zelfs aanleiding zoude gevenom afgetrok- kene denkbeelden te leeren vormen; en tevens, na aldus het verhand ton beoefening der wiskundige wetenfehap- pen te hebben voorbereidt, onmidlyk den fmaak bevorderen zoude in de fteU en meetkunst: waarop dan ook de ge mengde wiskundige wetenfchappen al- gemeenerderzelver aanleering ge- maklykeren ook', voor minvermo genden, onkostbaarder worden zou den. Ik weet zeer wel, dat hier terhond eene zwarigheid zich opdoe zy is xr. deel. U van

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 239