OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK. IIS die wys (vergeleken met de grootere en meer fpoedige werktuiglyke vorde ringen van anderen) gefchikt zoude zynom den leerlingen veeleer den moed uit te blusfchen: dat men zco dikwyls te vergeefsen met alle voor uitzicht van een' ongunftigen uitflag, onderftaan zoude, om der jeugd de rekenkunde, volgens een' leerftelligen leiddraad, te onderwyzen. Het is niet gemaklyk deze zwarig heid geheel uit den weg te ruimen: eerst zullen wy de volgende aanmer kingen vooraf laten gaan. Vooreerst: dat het onmogelyk zy wanneer men verbeteringen wil uit denken, die op het gantfche mensch- dom toepaslyk zyn; die gefchikt.moe- ten wezenom kundigheden en we- tenfchappen in algemeenertrein te doen zyn, en het verftand te doen verbete ren: dat het dan, in aanmerking ge nomen zynde het verbazende verfchil in de vermogensbeiden van onder- wyzeren en leerlingenten uiterfte moeilyk isom zoodanige middelen aan de hand te gevenweiken wiskun dig zeker, en onfeilbaar, op allen even goed kunnen worden toegepast: ter- H 2 wyl

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 241