OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK. IIS
die wys (vergeleken met de grootere
en meer fpoedige werktuiglyke vorde
ringen van anderen) gefchikt zoude
zynom den leerlingen veeleer den
moed uit te blusfchen: dat men zco
dikwyls te vergeefsen met alle voor
uitzicht van een' ongunftigen uitflag,
onderftaan zoude, om der jeugd de
rekenkunde, volgens een' leerftelligen
leiddraad, te onderwyzen.
Het is niet gemaklyk deze zwarig
heid geheel uit den weg te ruimen:
eerst zullen wy de volgende aanmer
kingen vooraf laten gaan.
Vooreerst: dat het onmogelyk zy
wanneer men verbeteringen wil uit
denken, die op het gantfche mensch-
dom toepaslyk zyn; die gefchikt.moe-
ten wezenom kundigheden en we-
tenfchappen in algemeenertrein te doen
zyn, en het verftand te doen verbete
ren: dat het dan, in aanmerking ge
nomen zynde het verbazende verfchil
in de vermogensbeiden van onder-
wyzeren en leerlingenten uiterfte
moeilyk isom zoodanige middelen
aan de hand te gevenweiken wiskun
dig zeker, en onfeilbaar, op allen even
goed kunnen worden toegepast: ter-
H 2 wyl