von-
OVER DE WIS" NAT. EN TEEKENK. Ï23
te onderwyzenzoo zal het de taak
zyn van het meerdere of mindere oor
deel dier onderwyzerenom in de lei
ding der jeugd hiervan naar mate
van derzelver vermogens, zulk een
gebruik te maken, als best gefchikt zal
zyn, om hen aan den eenen kant te
leeren denkenen aan den anderen
kant den moed en den lust van flora-
pere vernuftendie meer gefchikt zyn
om door te werkendan om te rede-,
neren, niet uit te bluslchen: terwyl
het nochtans zyn post zal blyven, om
het oordeel en de vermogens van de
ze laatlten, zooveel in hem is, te ver
beteren.
IV. Daar de hoofdverdeeling der
wiskunde zich tot drie takken bepaalt
de reken- jlel- en meetkunst-, blykt het,
dat zulk een werkalgemeen gemaakt
en beoefend al aanftonds voor een
groot gedeelte voldoen zal aan het
oogmerk der vraag. De rekenkunde
leerftellig te behandelenis dezelve
wiskundig behandelen: en hoemeer
Zulk eene regelmatige en redenkundi-
ge bewerking algemeen washoemeer
reeds, met de daad, ware en goede
beoefenaren der wiskunde zouden ge-