128 A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD
en bevatting te krygen van de wiskun-
dige rekenkundezal zy ook gefchikt
zynom de fcholen te verbeteren
een meer redenkundig onderwys in te
voeren; en dus over het geheel zeer
veel toebrengenom in de maatfchap-
py meerdere denkende wezens te
doen voortkomen.
IX. Door dit middel zal niet on-
voeglyk aan het oogmerk van de ge
leerde vrageren voldaan worden:
dewyl men veelalom verbete
ringen onder de gantfche maatfchap-
py in te voeren, bedacht is op mid
delen welker omflachtigheid derzei-
ver uitwerking onmooglyk maakt;
daar integendeel dit middel zeer ge-
maklyk kan ter uitvoer gebracht wor
den. Immers, wanneer zulk een kort
begrip allen fchoolhouderen in de han
den word gegeven, zal hierdoor de
jeugd al vroeg gewoon gemaakt wor
den aan wiskundige betogen: men
zal derzelve heblykheid doen erlan
gen, om leerftellig en zooveel moge-
lyk afgetrokken te denken, en ftren-
ge gevolgen te trekkenja alverder
hierdoor, wanneer zy tot zekere jaren
gevorderd is, gefchiktheid en lust ver-