128 A. VAN SOLINGEN, ANTWOORD en bevatting te krygen van de wiskun- dige rekenkundezal zy ook gefchikt zynom de fcholen te verbeteren een meer redenkundig onderwys in te voeren; en dus over het geheel zeer veel toebrengenom in de maatfchap- py meerdere denkende wezens te doen voortkomen. IX. Door dit middel zal niet on- voeglyk aan het oogmerk van de ge leerde vrageren voldaan worden: dewyl men veelalom verbete ringen onder de gantfche maatfchap- py in te voeren, bedacht is op mid delen welker omflachtigheid derzei- ver uitwerking onmooglyk maakt; daar integendeel dit middel zeer ge- maklyk kan ter uitvoer gebracht wor den. Immers, wanneer zulk een kort begrip allen fchoolhouderen in de han den word gegeven, zal hierdoor de jeugd al vroeg gewoon gemaakt wor den aan wiskundige betogen: men zal derzelve heblykheid doen erlan gen, om leerftellig en zooveel moge- lyk afgetrokken te denken, en ftren- ge gevolgen te trekkenja alverder hierdoor, wanneer zy tot zekere jaren gevorderd is, gefchiktheid en lust ver-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 254