OVER DE WIS- NAT. EN TEEKENK. 129
krygen, 0111 zich op de verdere wis
kundige wetenfchappen toe te leggen;
tot welker beoefening, alsdan, de 011-
derwyzers alle die hulpmiddelen en
maatregelen zullen kunnen en behoo-
ren by de hand te nemenwelken \vy
in ons vorig Hoofdltuk hebben opge
geven.
X. Eindelyk: zulk eene uitgaaf ee-
ner wiskundige rekenkundeden fchool-
houderen en leerlingen in handen ge-
geventerwyl de eerften (het gene
men altyd in het oog moet houden)
Iteeds bedacht zullen zynom het ge
bruik daarvan naar de vermogens der
jongelieden te lchikkenzulk eene
uitgaaf, zeg ik, eener wiskundige re
kenkunde, in algemeenen trein gebracht
zal, zoo ik my niet bedrieg, geheel
voldoen aan het oogmerk der vraag.
De eerfte tak der wiskunde zal ter-
ftond beoefend worden; de jeugd zal
onmidlyke aanleiding verkrygen tot de
beoefening der overigen 'er zal eene
gefchiktheid geboren worden tot regel
matig denkenbetogen, en het trek
ken van gevolgenwelkegevoegd by
de handleiding, die uit de beoefening
der wiskundige rekenkunde geboren is
deel, I ve-