over de wis-nat. en teekenk. 133
heden wierden uitgebreidt: maar;
behalven dat dergelyke inftellingen al-
tyd van het eigendunkelyke oordeel der
ontwerperen afhangt; en de waereld
als overltroomd word met dergelyke
plannendie men by na nooit in ftand
ziet gebracht: zoo begrepen wy, dathet
eenvoudigfte middel alleszins het ver-
kieslykfte zy; vooral zulk een, datter-
ftond ingevoerd, en door elk zich ten
nutte gemaakt kan wordente meer
daar wy oordeelen zulk een middel al
lermeest belangryktezyn, 'twelke met
vrucht in alle onderwys, zoowel in
openbare leerfcholen, als publikevc\i\.ór
lingen, en private opvoeding kan te
pas komen. Daarom drongen wy aan
op eene algemcene invoering van het
beoefenen eener wiskundige rekenkunde
en het opftellen en algemeen maken
van een kort begrip derzelve: waarom
wy, om ons oogmerk nog duidelyker
voor te Hellen, hier eene korte fchets
van dezelve byvoegenwelke schets,
fchoon zy op zich zelve volkomen is
als bevattende de voordellen van al
le de bewerkingen, (die zelfs in de
uitgebreidlle rekenkundige werken, en
inzonderheid in de twee deelen van
i 3 \vil-