XXIV VOORBERICHT.
zooverre te her feilendat het niet. alleen helderen
van allen flank bevrydtmaar ook weder volmaalt
drinkbaar worde? Kunnen deze of andere middelen
ook met goed gevolg gebezigd wordenom het brak
ke wateruit grachten niet alleen 9 maat; ook het
zo ut fee zeewaterversch en zuiver te maken.en al
le ziltigheid en wanfmaak daaraan te benemenzoo
dat hetah gewoon water ay/zz gedronkenen ter
bereiding van alle fpyzen gebruikt worden?
Men vordert by de beantwoording dezer voordel
len i. ófe opgave van dedus ver bekende nut
tige.en op fchep en uitvoerlykemiddelentot dit
einde dien fig2. mze onderlinge vergelyking
van die middelen met eikanderenen eindelylc
3. de redenen en bewyzen welken hei eene middel boven
het andere .aanpryzeii: vooral moet het bestgeoordeelde
middel door herhaalde en naaukeurige proeven ge-
faafd wordenmet byvoeging van de wyze 9 op wel
ke de proeven genomen zyu.
B. Daar het onderwys in den Godsdienst een der
voorna amfle deelcn een er goede opvoeding uitmaakt
en eene verkeerde behandelingin dit opzichtde
kinderen of van denzelven af keerig maaktof ver
vult met yerwarde en na deelt ge begrippen:, word
gevraagd; Op }yelk eene wyze Ouders, en Leermees
ters zich behoor en te gedragenom (zonder het ge
heugen der kinderen te veel te bezwarendezelven
yan jongs af aan? en vervolgens by voortgangnaar
mate van de ontwikkeling en uitbreiding hunner ver-
023"