XXIV VOORBERICHT. zooverre te her feilendat het niet. alleen helderen van allen flank bevrydtmaar ook weder volmaalt drinkbaar worde? Kunnen deze of andere middelen ook met goed gevolg gebezigd wordenom het brak ke wateruit grachten niet alleen 9 maat; ook het zo ut fee zeewaterversch en zuiver te maken.en al le ziltigheid en wanfmaak daaraan te benemenzoo dat hetah gewoon water ay/zz gedronkenen ter bereiding van alle fpyzen gebruikt worden? Men vordert by de beantwoording dezer voordel len i. ófe opgave van dedus ver bekende nut tige.en op fchep en uitvoerlykemiddelentot dit einde dien fig2. mze onderlinge vergelyking van die middelen met eikanderenen eindelylc 3. de redenen en bewyzen welken hei eene middel boven het andere .aanpryzeii: vooral moet het bestgeoordeelde middel door herhaalde en naaukeurige proeven ge- faafd wordenmet byvoeging van de wyze 9 op wel ke de proeven genomen zyu. B. Daar het onderwys in den Godsdienst een der voorna amfle deelcn een er goede opvoeding uitmaakt en eene verkeerde behandelingin dit opzichtde kinderen of van denzelven af keerig maaktof ver vult met yerwarde en na deelt ge begrippen:, word gevraagd; Op }yelk eene wyze Ouders, en Leermees ters zich behoor en te gedragenom (zonder het ge heugen der kinderen te veel te bezwarendezelven yan jongs af aan? en vervolgens by voortgangnaar mate van de ontwikkeling en uitbreiding hunner ver- 023"

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1792 | | pagina 26